Dat Merlijn één van de meest essentiële en intrigerende figuren is van onze westerse cultuur is voor de meesten van ons niet bekend. Wij kennen Merlijn voornamelijk uit de Arthur legenden en zien hem dan ook als een soort legendarische sprookjesachtige figuur. Echter, Merlijn is zo heel veel meer. Daarbij staat Merlijn niet alleen, in de zin van op zichzelf, hoewel hij wel ‘in het centrum staat’. Hij is deel van een groot en kosmisch gebeuren en van een groots ontvouwend evolutionair proces. Merlijn is onsterfelijk en in essentie overal aanwezig. Hij kan incarneren en zomaar verschijnen. Daarbij kan Merlijn mensen overnemen en inspireren. Hij kan zelfs van vorm veranderen. Hij is zowél intrinsiek verbonden met de Aarde en met al haar natuurlijke verschijnselen en ritmes, als met de kosmos. De wetenschap dat hij vanaf het begin van de tijd tot aan het einde van de tijd bestaat, is bijna niet te bevatten. Dit boek nodigt daarom uit tot een onderzoek naar Merlijn; om zijn belangrijkheid duidelijk te krijgen.
Voor mij was mijn ontmoeting met Merlijn zeer onverwacht. De ontmoeting zelf – en de zoektocht naar inzichten – ontstond na een flinke stoot tegen mijn hoofd op de dag van de solaire eclips in maart 2015. Op die ochtend stond ik tot mijn verbazing opeens in diepe trance in de Abdijtuin van Glastonbury. Deze trance-ervaring is uiteindelijk een zoektocht van een paar jaar geworden. De zoektocht werd als een queeste, in de zin van een blijvende spirituele – en waarschijnlijk onmogelijk te vervullen – opdracht. Het geheel zou als ‘een sprookje’ of gelinkt aan ‘een mythe’ gezien kunnen worden. En dat standpunt klopt. De mythe en de oersymbolen werden hoe langer ik ermee bezig was belangrijker. Daarbij kwam er ook een aantal vragen centraal te staan:
– Wie zijn wij (eigenlijk) als mens?
– Wat komen we hier (in hemelsnaam) doen?
– Wie en wat zijn de Goden of wie of wat is God?
– Hoe komt het dat we blijvend oorlog voeren, uitbuiten en vernietigen als mens, in plaats van opbouwen, leven geven en vreugde genereren?
Het zijn de levensvragen die we als mens in elke fase van ons leven en in elke cultuurhistorische fase trachten te beantwoorden. In de loop van mijn onderzoek realiseerde ik me dat mijn ontmoeting met Merlijn niet alleen het startpunt was van de hier beschreven zoektocht alleen. Het is Merlijn zélf die iets evoceert. Dat ‘evoceren’ staat voor mij voor het inspireren én het uitdagen. Het is de oproep tot het verkrijgen van bepaalde kennis of bewustzijn. Daarbij daagt hij uit om wat te gaan dóen! Hij zet je op een zoektocht en op een ontdekkingstocht. Hij stimuleert niet het zoeken naar het feitenspel en conclusies van een eenduidige waarheid op zich. Nee, hij zet je op de zoektocht zelf. Hij roept op om de drempel van ‘iets’ over te gaan, met de bedoeling om ‘iets’ bepaalds uit te zoeken of te ervaren. Al doende kreeg ik dit spel door. Namelijk dat het niet gaat over het eventuele bereikte eindpunt of de conclusies. Merlijn beaamt dat in Peter Quiller’s ‘Chronicle two’, nadat Peter geïnitieerd door Merlijns opdracht na vele jaren zoeken ‘de Ronde Tafel’ heeft gevonden:
Merlijn: (…) ‘de patronen zijn niet noodzakelijk voor iedereen hetzelfde; veel is afhankelijk van individuele gevoeligheid.’
Q.: ‘Anderen zouden iets andere symbolen hebben gevonden? Is dat wat je bedoelt?’
Merlijn: ‘Natuurlijk! Zelfs al zou je niets gevonden hebben, het zou niets hebben uitgemaakt. Neem de hoeveelheid kennis die je hebt verworven op je zoektocht in overweging’ (…).
In het eerste deel ‘Onderzoeken’ begin ik met ‘de Magiër Merlijn’. Dit overzicht maakt duidelijk hoe Merlijn in de begintijd van de literatuur verschijnt. Ook wordt er onderzoek gedaan naar de functie van ‘de Magiër’. Daarna ontmoeten we al heel snel ‘de Grote Moeder’, als ‘de Moeder van al het leven’. Niet lang hierna ontmoeten we ook hun kosmische familie. Als eerste zoon komt ‘de Koning’ te tevoorschijn. De Moeder, de Magiër en de Koning zijn archetypisch in grote kosmische kringlopen. Uiteindelijk verschijnen er wel zes archetypische zonen en dochters, die allemaal hun inwerking hebben op aarde. Daarna bespreken we de verbinding die deze Acht hebben met de Aarde en het land zelf. Het onderzoek tracht de betekenis van de figuur Merlijn en de evolutie die hij door zijn aanwezigheid oproept te ontsluieren met het doel informatie te geven en denk- en gewaarwordingsprocessen te activeren. Hierin gebruik ik de eerste negen kaarten van de Tarot als een referentie en als een basis. De Tarotkaarten worden wat opgeschud. Het is een spel, dus ik hoop dat de lezer me zal vergeven als ik daarin dingen doe of zeg die ingaan tegen bepaalde geloofssystemen. De kaarten worden als ankerpunten en hulp gebruikt om inzichten over de hoofdrolspelers te verduidelijken en te verankeren. Gewoon om het praktisch te maken. Naast de eerste negen Tarotkaarten worden ook de getallen van één tot en met negen besproken. Het was voor mij een verrassing toen ik ontdekte dat een bepaald cijfer verband hield met dat wat duidelijk probeerde te worden.
Het is vreemd dit boek te beginnen met mijn onderzoek rond de Magiër Merlijn. Dit onderzoek begon ik pas nádat ik bijna klaar was met het beschrijven van de trancereizen. Het lijkt alsof er gelijk gevraagd wordt de hele situatie vanuit een nieuw licht te bezien, nog voordat de situatie zelf begonnen is. Dat is wellicht verwarrend en veeleisend en het hele gevoel van plaats, orde en lineaire bestemming wordt erdoor ontkracht. Deze ‘spirituele’ verwarring en herwaardering hoort eerlijk is eerlijk – en daarom gelijk maar duidelijk gemaakt – bij de energie van Merlijn. Die energie prikkelt (al grinnikend), schudt op, jut op (al uitdagend), verandert en transformeert en dit alles opdat er nieuwe dingen geleerd worden. ‘Vasthouden aan iets’ is geen basis gegeven bij de Magiër. Zijn humor en zijn mogelijkheid om in een milliseconde een totaal ander perspectief visueel te maken is tegengesteld aan hoe wij in deze tijdsloop, ons leven leiden. Het is mogelijk dat we door zijn oproep en energie elke keer op het ‘verkeerde been’ worden gezet. Dat we verbaasd zijn, omdat het doel, de weg én het inzicht totaal zijn veranderd, als kwikzilver. Het werd mij duidelijk dat we dit vermogen juist nodig hebben. Om te veranderen ís de energie van de Magiër essentieel. Hij vraagt ons telkens om een andere positie in te nemen, om nieuwe inzichten te verwerven. Vaak heb ik dit soort verwarringen meegemaakt, waardoor mijn hele opzet en idee moesten veranderen (als je goed luistert hoor je de Magiër grinniken). Waarom Merlijn soms aangesproken met Merlijn? Na mijn contact met Peter Quiller en het lezen van zijn boek over zijn ontmoetingen met Merlijn, werd het mij duidelijk voorzichtiger om te gaan met zijn naam. Eerlijk is eerlijk, Merlijn zegt al bij mijn eerste ontmoeting met hem dat zijn naam krachten genereert. Zoals alle geluid kracht en invloed heeft, hoe des te meer een naam die gebonden en verbonden is met magie. Ik zal daarom zijn naam afwisselend gebruiken met de Magiër.
Het daaropvolgende deel ‘Ontmoeten’, gaat over mijn persoonlijke ontmoetingen met Merlijn en over opdrachten die ik kreeg. Deze trance-ervaringen vinden plaats in een wereld waar natuurwezens, elfen en draken bestaan, waar liefdevolle buitenaardsen welkom zijn, waar (energie)tunnels en grotten diep in de Aarde liggen. Een bestaansrealiteit die in mijn trance door de Magiër ‘Avalon’ genoemd wordt. Er zijn echter meerdere namen voor deze realiteit; een gegeven dat ik door het boek heen verder uitwerk. Voor alle kenners en liefhebbers van de Arthurlegenden moet ik nog wel iets duidelijk maken. Morgana komt eigenlijk niet in dit boek voor. Ik begrijp ook niet helemaal waardoor dat zo gekomen is. Ik ben haar amper tegengekomen en ze kwam ‘zelf’ ook niet ‘langs’. Ik schat in dat het misschien komt omdat Morgana meer met Arthur verbonden is dan met Merlijn. En hoewel Arthur wel als archetypische Koning besproken wordt, ga ik verder óók niet in op zijn historische plek in de geschiedenis en de betekenis die we daaruit zouden kunnen destilleren.
De twee delen – Onderzoeken en Ontmoeten – zijn onafhankelijk van elkaar te lezen. Toch grijpen de twee delen op elkaar in. De grote gemene deler is natuurlijk de intrigerende figuur ‘Merlijn’. Beide delen eindigen met de herwaardering van de Moedergodin en daarbij de herwaardering van de vrouw, het vrouwelijke zelf én het nieuwe vrouwelijke archetype voor de toekomst. Merlijn en de andere hoofdrolspelers betitel ik als ‘Archetypen’. Het is maar een term om aan te geven dat ze ontstaan of al aanwezig waren in de voormenselijke tijd. Andere betitelingen zouden kunnen zijn: Oerkrachten of Oervoorwaarden tot Leven. Mijn hoop is dat het geheel oproept tot onderzoek, tot verschuiving van denkkaders en tot het veranderen van paradigma’s. Misschien ontwikkelen zich aldoende vernieuwde inzichten naar de verschijnselen ‘Mens’, ‘Aarde’ en ‘Kosmos’. In die zin hoop ik dat dit boek de Magiër waardig is.
“Wees alert, wees in liefde, creëer geluk” – Hanneke Bouma
Inhoudsopgave
6 Voorwoord
9 Deel 1 – Onderzoeken
9 1. De Magiër Merlijn
11 1.1. De Magiër in de Literatuur
22 1.2. Wat is een Magiër?
27 1.3. De Magiër laat zich kennen
40 2. De Dans van het Kosmisch Paar
41 2.1. De Moedergodin
53 2.2. Drie Kosmische Krachten
61 3. De Zonen
62 3.1. De Koning
68 3.2. De Vierde Universele Kracht
74 3.3. (Hoge)Priester of Mysticus
86 3.4. Nog meer over de Mysticus
93 3.5. De Twee Zonen en hun Verwarring
102 4. De Acht Archetypen
118 5. De Invloed op Aarde
119 5.1. De sterrenconstellaties in het landschap
123 5.2. De Ronde Tafel
135 6. Het Menselijk Landschap
136 6.1. Geschiedenis
143 6.2. Archetypen in het menselijk landschap
161 7. Nieuwe Kansen
162 7.1. De (Ver)nieuwe(nde) Vrouwelijke Kracht
178 7.2. De Toekomst
192 7.3. Terug naar Merlijn
199 Deel 2 – Ontmoeten
200 8. Verbazingwekkende Ontmoetingen
238 9. De Toekomst van de Mens
258 10. Allerlei Dimensies
291 11. Ontmoeting
296 12. De Moeder
313 13. Magische Dieren
331 Nawoord
Bijlagen
332 1. De Cirkel van Negen en Twaalf
334 2. Wat is Magie?
336 3. En Vajra
337 4. Al-Moeder, Wees Gegroet
338 5. Acht Archetypen
339 6. Innerlijke Archetypen
340 Noten
351 Literatuurlijst
355 Register
358 Dankwoord
359 Over de Auteur