Dit boek wil je de weg wijzen door de dichte bomen van het grote venusbos. Je door de vele bomen het bos laten zien. Venuskunst kent vele soorten, groepen, typen, varianten, stijlen, namen en interpretaties. Je ziet vormen en symbolen die op het eerste gezicht eigenaardig en vreemd overkomen. Het is moeilijk om van zoiets onbekends de schoonheid te zien want onbekend maakt onbemind. Deze wegwijzer wijst je de paden door het bos, geeft je de sleutels om te leren zien wat je kunt zien. Want: wat je niet weet dat zie je niet, is mijn ervaring. Deze wegwijzer biedt toegang tot egalitaire en vreedzame culturen, oud en modern, waar venuskunst de uitdrukking van is.
Wat is venuskunst? Venuskunst is de heilige kunst van oude en moderne natuurvolken. Venuskunst brengt de voorouders in beeld en heeft speciale aandacht voor de voormoeder. Venuskunst heeft als centrale thema’s geboorte, dood en wedergeboorte. Je zou een venus een oermoeder of voormoeder kunnen noemen. Wij zien dus eigenlijk de ‘Moeders’, zoals ze in veel huidige culturen genoemd worden. Wij zien onze eigen oermoeders, voormoeders en clanmoeders. Zij staan aan het begin van onze stamboom. Het geeft een gevoelsband met de kunst, het ontroert en is van emotionele waarde voor ons nu. Alleen al het kijken naar hun beeld toont hun kracht en intelligentie en dit empowert ons.
Updaten om niet te verdwalen in het grote venusbos. Deze update is nodig omdat er door opgravingen en uit onderzoek veel nieuwe gegevens aan de dag komen. Alleen … zij worden vaak doorgegeven via de bril van de opgraver/onderzoeker. De traditionele visie op venuskunst is vaak gekleurd en beperkt; die verwordt soms tot een gedateerde en geconditioneerde oogklep … De ervaring wijst uit dat het bij de interpretatie van venuskunst vele kanten op kan. Deze ‘wegwijzer’ wil voorkomen dat je door al deze afwijkende visies in het grote venusbos verdwaalt. Het geeft je sleutels in handen om je eigen weg te leren vinden door het oerwoud van interpretaties. Hiermee kun je de kunst op eigentijdse wijze interpreteren; je raakt niet verstrikt in verouderde 19e- en 20e-eeuwse interpretaties. De update wijst je de nieuwe en moderne paden die 21e-eeuwse onderzoekers zich banen door het grote venusbos. Daar wil dit boek een wegwijzer voor zijn.
Leer de symbooltaal weer herkennen. Naar mijn idee bewijst de wereldwijd teruggevonden venuskunst dat voorpatriarchale culturen een vrouwgerichte kunst kennen: venuskunst of oermoederkunst. Deze kunst bewijst dat die culturen vrouwvriendelijk zijn. Venuskunst spiegelt hun bewustzijn, hun wereldbeeld, hun spirituele visie op leven, dood en wedergeboorte, hun grote liefde voor Moeder Natuur. Daarom toont venuskunst over de hele wereld dezelfde overeenkomsten zonder dat mensen lijfelijk met elkaar in contact gekomen zijn. Nodig is deze symbolische taal, onze moedertaal, te herinneren, weer te leren spreken.
Veel universele overeenkomsten. Ik ben heel patriarchaal opgeleid door eerst geschiedenis te studeren en daarna in de theologie te promoveren. Ik wist niets van egalitaire culturen waarin venuskunst ontstaat. Ik heb mijn weg door het grote venusbos gebaand en ben vele overeenkomsten tegengekomen, gewoon door te reizen en te kijken. De schellen vallen je van de westerse ogen en je respect voor oude en moderne natuurvolkeren groeit en groeit. Soms schaam je je voor gedateerde academische interpretatie; hoeveel wijsheid is in westers onderzoek uit de 19e en 20e eeuw tot primitief barbarisme gedegradeerd.
Even praktisch: tussen ronde haken (…) staan de verwijzingen naar de paragrafen. Tussen vierkante haken […] de verwijzingen naar de beelden in de diverse paragrafen. Ook vind je tal van kleurenfoto’s op mijn website www.anninevandermeer.nl onder de button Venuskunst update.
Over vorige boeken. Dit boek bouwt voort op twee vorige boeken van mijn hand, te weten Venus is geen vamp uit 2009 en The Language of MA uit 2013. In Venus is geen vamp ontwikkel ik een vrouwelijk symboolsysteem voor het Oude Europa en het Midden-Oosten. Daarnaast leg ik de basis voor een wereldwijd vrouwelijk symboolsysteem.
In The Language of MA the primal Mother werk ik het vrouwelijk symboolsysteem verder uit; ik voorzie de hoofdstukken van deel I van dit boek van bouwstenen en samenvattingen. Het bouwwerk van de venuskunst komt daardoor stevig op zijn grondvesten te staan. Verbindingen en symboolovereenkomsten over 40.000 jaar worden in kaart gebracht.
In dit boek wordt het wereldwijde karakter van de kunst verder uitgewerkt. Overwegend vrouwelijke venuskunst komt wereldwijd bij oude en moderne natuurvolken voor. Ik verwijs in noten regelmatig naar mijn twee boeken, zonder opnieuw de literatuur te vermelden die in de noten van deze twee boeken genoemd wordt en die dit boek dus mede onderbouwt.
Venus ontraadseld. Tot slot iets over dit boek dat voor je ligt … Er worden wereldwijd zoveel nieuwe vondsten gedaan dat het moeilijk is door de bomen het wassende venusbos te blijven zien. Vandaar dit boek, dat de kernpunten wil samenvatten en nieuwe vondsten wil presenteren. Het ontraadselt de symbooltaal en benadrukt het sacrale karakter van venuskunst.
Geniet van de kunst in musea en op reis, en prik dan door de gedateerde 19e- en 20e-eeuwse duidingen heen. Vorm op basis van de volgende informatie je eigen zelfstandige en ‘eigenwijze’ visie. Dit boek wil de spirituele erfenis van onze oermoeders voor komende generaties veiligstellen. Zoek, vind en behoud het goede. Venuskunst gaat niet over Vette Vrouwen, maar over vetgoede symbolen en bloedmooie lichaamshoudingen die wereldwijd voorkomen. Daarom is venuskunst vetgoed en bloedmooi. Laat dit boek een wegwijzer voor je zijn door het grote venusbos. Ik wens je veel leesplezier bij je ontdekkingstocht door de venuskunst.
Inhoudsopgave
Introductie
1. Waarom dit boek?
2. Hoe vond ik mijn weg door het venusbos?
Deel 1 – venuskunst in vogelvlucht
1. Op reis
1.1 Het raadsel rond de Venus van Willendorf: wie is zij?
1.2 Het raadsel rond de ‘denker’
1.3 Vietnam: de oplossing van het raadsel rond de Venus van Willendorf
1.4 Indonesië, de erotische tempels van Oost-Java
1.5. Vietnam: de oplossing van het raadsel rond de Denker
1.6 Cambodja en de ‘hemelnimfen’ – echo’s uit een vrouwvriendelijk verleden
1.7 Thailand, de liefde voor de voorouders en de liefde voor de fallus
2. Venuskunst in vogelvlucht
2.1 De helikopterview
2.2 Waarop letten in musea en op reis?
2.3 Welke interpretatie tref je aan in de beschrijving?
3. De grot als baarmoeder
3.1 Australië, de rotskunst van de Aboriginals
3.2 Vanuatu, de grotten van Malekula
3.3 De grot als voorportaal van de onderwereld
3.4 Venus ontraadseld: een moederlandse interpretatie
Deel 2 – updating venuskunst
4. Venuskunst – de oude steentijd
4.1 Wat zijn de oudste teruggevonden venusfigurines?
4.2 Pijlpunten of venusfiguren?
4.3 West-Rusland. Welke venusfiguren zijn hier onlangs gevonden?
4.4 Rusland. Over een bijzondere vondst uit het Shigirmoeras en andere rituele ‘palen’
4.5 Nederland. De Venus van Geldrop is echt
5. Venuskunst – de nieuwe steentijd
5.1 Een uniform beeld?
5.2 De Jordaanvallei. Een Matrone of een fallocentrisch beeld?
5.3 Turkije. Nieuws over de Navelberg of Göbekli Tepe
5.4 Turkije. Is de Navelberg een barende Vrouwe rijk?
5.5 Turkije. Het levensgrote beeld uit Sanliurfa, is het vrouwelijk of mannelijk?
5.6 Turkije. Nieuws over de gevorkte heuvel of Çatalhöyük
5.7 Turkije. Is er nieuws over de ‘Graangodin’ uit Çatalhöyük?
5.8 Turkije. Welk vrouwelijk zwaargewicht werd in Çatalhöyük gevonden in 2016?
5.9 Turkije. Wat is er zo bijzonder aan de Instanboelfigurine uit Çatalhöyük?
5.10Duitsland. Een recente sensatie uit 2016, de Borstenwand of de Moederwand?
5.11 Nederland. Het beeldje uit Sint-Geertruid ‒ een vuursteenknol of vrouwelijke figurine?
6. Venuskunst – de eilanden in Zuidoost-Europa en de overgang naar het patriarchaat
6.1 De eilandculturen
6.2 De rehabilitatie van Marija Gimbutas’ invasietheorie
6.3 Cyprus en de overgang naar het patriarchaat
6.4 Kreta, het laatste bastion van het Oude Europa
6.5 De Cycladen, venuskunst als spiegel van een hoogstaande beschaving
6.6 Sardinië, venuskunst en de overgang naar het patriarchaat
6.7 Sicilië, venuskunst in overvloed
6.8 Malta, nieuwe inzichten uit de archeo-astronomie
7. Updating venuskunst, wereldwijd. De reis over de wereld
7.1 Oost-Azië
7.2 Azië. Japan en de venuskunst van de Jomon
7.3 Azië. China en de Chinese ‘venussen’
7.4 Azië. Iran en de Venus van Sarab
7.5 Azië. Pakistan en India. De vele lady’s uit de Induscultuur
7.6 Zuid-Amerika. Ecuador, de ‘Venus’ van Valdivia
7.7 Midden-Amerika. Mexico en de ‘pretty lady’s’
7.8 Noord-Amerika. Arizona en de Kachina of ‘poppen’ van de Hopi
7.9 Noord-Amerika. De boerinnen in Arizona en hun venuskunst
7.10Oceanië. Nieuw-Zeeland en de voorouderkunst
7.11 Oceanië. Rapa Nui of Paaseiland en de voorouderkunst
7.12 Afrika. De venuskunst
Tot slot
Bijlagen
1. Er komt een eind aan het vrouwloze beeld van de oergeschiedenis
2. De rehabilitatie van Marija Gimbutas’ invasietheorie
2.1 De koergantheorie van Marija Gimbutas
2.2 Recent interdisciplinair onderzoek rehabiliteert Gimbutas’ invasietheorie
2.3 Colin Renfrew rehabiliteert Marija Gimbutas’ koergantheorie
2.4 David Anthony: ‘Marija Gimbutas had gelijk …’
Literatuur
Boeken van Annine van der Meer