• Gratis thuisbezorgd
  • Binnen een werkdag in huis
  • Zekerheid en garantie
  • Veilig en vertrouwd betalen

De Dood en de Dageraad

De Dood en de Dageraad

Meditaties over leven en sterven
Geschreven door de dichter en essayist Erik van Ruysbeek en beloond met de prestigieuze literaire prijs van Brussel, onthult het boek een tijdloze en diepgaande spirituele reis.
Volledige beschrijving...
Op voorraad

24.99

Paperback
24.99
Hardcover
35.99
Dit boek is geschreven door:
Auteur
Jan De Dood
Zoek een verzameling boekenreeksen:
Kijk hier!
No items found.
Details
Service
Nog een 3 Serie
Bekijk alle series

Dit boek heeft x andere serie boeken

Titeldetails

Alle informatie over dit boek:

Achterflaptekst

De Dood en de Dageraad is een meeslepende roman die de essentie van het menselijk bestaan verkent in het aanzicht van het onvermijdelijk sterven. Geschreven door de dichter en essayist Erik van Ruysbeek en beloond met de prestigieuze literaire prijs van Brussel, onthult het boek een tijdloze en diepgaande spirituele reis.

Centraal staat een naamloze man die, liggend in een bos met een gebroken heup door een onfortuinlijke val, de laatste momenten van zijn leven ervaart. Met herinneringen, flashbacks en dromen onderzoekt hij de betekenis van zijn leven en zijn aanstaande dood. De strijd met de fysieke pijn confronteert hem met zijn eindigheid en illustreren op een aangrijpende wijze de essentie van het menszijn. Van zijn jeugdige zoektocht naar zingeving tot zijn spirituele ontwaken in de Ardennen, elke ervaring draagt bij aan zijn groeiende begrip van het bestaan.

Van Ruysbeeks verfijnde stijl combineert lyrische passages met filosofische overpeinzingen. Daardoor vervagen in dit werk de grenzen tussen de roman en het essay. Misschien is het wel dankzij deze dualiteit dat de auteur de metafysische kwaliteit van het leven weet te belichten, waarmee hij tevens een hoopvolle boodschap brengt in een tijd waarin de dood nog altijd taboe is.

Leesfragment

In de torenlift van de kathedraal te Granada gleed hij naar de hoogte. Beneden had hij zijn vriend verlaten. Deze was naar links gegaan, hij naar rechts, doch eens in de lift dacht hij aan zijn vriend niet meer. Ook niet aan de mensen die met hem in de lift stonden. Ieder was alleen. Het stijgen ging snel en duurde niet lang. Een brede deur schoof open. Hij moest nog een trap op, die in de vorm van een perfecte winkelhaak, als in een loopgracht tussen twee steile muurtjes, naar boven liep om uit te monden op een ruim terras. Doch eer hij daar aankwam bevond hij zich plots in een gang, een soort lange, gewelfde tunnel, iets lager dan zijn hoofd, zodat hij zich moest bukken, en nauwelijks zo breed als zijn schouders. De wanden waren uit een lichtgrijze, diafane steen, met duizenden klaardere adertjes in alle richten en hij voelde zich een groot kruis dragen uit dezelfde stof, wat hem de doorgang fel bemoeilijkte zodat hij het kruis vóór zich moest uitsteken om door te kunnen. Dat deed hij vlijtig en moeizaam en hij vorderde traag. Hij had een hoge rug en indien hij een lang grijs kleed had gedragen, zou hem dat niet verwonderd hebben. Een droeve gelaten Jezus, zoals op de beelden uit zijn jeugd, zo voelde hij dat hij er uit moest zien.

Vroeger dan hij dacht kwam aan de doorzichtige tunnel een einde. Zijn kruis was verdwenen. Hij stond nu op een enorm platform, een echte openbare plaats, in de vorm, nog eens, van een grote winkelhaak, bovenop de kathedraal. Er waren veel mensen. Er was vooral een eindeloos panorama. De spits van de toren steeg op, terzijde van het platform, als een kommandotoren van een vliegdekschip. Het belemmerde hem ietwat het uitzicht, daarom stapte hij vooruit naar het uiteinde van het terras en nu zag hij links in een wegdoezelende verte de Picacho de la Veleta, als een besneeuwde Fudji uit grijzere luchtlagen opstijgen. Granada echter zag er van hier boven geheel anders uit. Het bestond eigenlijk uit drie stad-onderdelen, elk gelegen op de top van een driehoek en door brede lanen met elkaar verbonden. Hijzelf bevond zich in het noordelijk gedeelte, het stadsdeel rechts van hem had weinig opvallends doch het gedeelte dat zich ten zuiden uitstrekte was veruit het grootste en het belangrijkste. Het was van daar dat hij naar hier gekomen was. Hoemeer hij gefascineerd toekeek, hoe duidelijker de bijzonderheden werden, als door een tele-objectief naderbij gebracht en vergroot. Hij zag, alsof hij tussen de hoogste verdiepingen van de gebouwen zweefde, de hoofdaders, de pleinen, de auto’s, bussen, de parada’s aan de bushaltes, de trams, zelfs kinderwagens en voetgangers.

Maar toen hij afstand nam en het stadsdeel opnieuw vanuit de verte, in zijn geheel overschouwde, zag hij iets ongelooflijks. Ook uit dat stadsdeel rees de toren van een kathedraal, reusachtig groot en hoog, veel hoger dan de toren waarnaast hij stond, een soort Onze Lieve Vrouw van Antwerpen, helemaal zwart en als verdoezeld in de verte, doch bij nader toekijken kon hij onder de toren nergens het schip of enig gebouw van een kerk onderscheiden. Eerst begreep hij niet en scherpte zijn blik tot de werkelijkheid hem plots duidelijk in het oog sprong. Er was geen kerk, er was alleen die reusachtige toren, die op vreemde wijze uit de gebouwen zelf van de stad oprees.

Bibliografische informatie

ISBN: 9789464611434

Hoofdtitel: De Dood en de Dageraad

Ondertitel: Meditaties over leven en sterven

Auteur: Ruysbeek, Erik van

Nur: 341 - Esoterische en spirituele roman

Boeksoort: Algemeen

Druk: 1

Verschijningsvorm: Paperback / softback

Verschijningsdatum: 20-03-2024

Uitgever: Marcel Messing Bibliotheek

Prijs: € 24,99

Btw-tarief: Laag

Taal: Nederlands

Illustraties: Nee

Aantal pagina's: 222

Gewicht: 342 gram

Formaat: 210 x 147 x 22

Parzival en de Graal (luxe editie)
Dit boek maakt geen deel uit van een serie.
Bekijk andere series
5.0
Gebaseerd op 200 beoordelingen
Schrijf een recensie
Valerie van Zanten
De cover intrigeerde me dusdanig dat ik het boek vrij ‘blanco’ had aangeschaft. Maar vanaf het moment dat ik het opende, kon ik niet stoppen met lezen. Wat een prachtige inzichten & mooie verhalen. En de foto’s/beelden ter begeleiding – TOP!
Schrijf de eerste review!
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.
de antwoorden die je absoluut nodig hebt

Veelgestelde vragen

Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.
Hoe ontvang ik klantondersteuning?
Garantie en klachten
Klachten
Garantie en klachten
Garantie
Garantie en klachten
Wat moet ik doen als ik een verkeerd verzendadres heb ingevoerd?
Retourneren en ruilen
Ik heb het verkeerde artikel ontvangen
Retourneren en ruilen
Mijn bestelling is beschadigd aangekomen
Retourneren en ruilen
Kan ik een bestelling wijzigen of annuleren nadat ik deze heb verzonden?
Retourneren en ruilen
Hoe ontvang ik klantondersteuning?
Retourneren en ruilen
Hoe moet ik retourneren?
Retourneren en ruilen
Wat is uw retourbeleid?
Retourneren en ruilen
Kan ik boeken reserveren?
Bestellen
Worden mijn artikelen in één pakket geleverd?
Bestellen
Verzenden jullie naar mijn land?
Bestellen
Brengt u omzetbelasting in rekening?
Bestellen
Houdt u mijn betaalgegevens bij?
Bestellen
Op welke wijze kan ik betalen?
Bestellen
Hoe kan ik de status van mijn bestelling volgen?
Bestellen
Hoe wijzig ik mijn verzendadres?
Bestellen
Hoe maak ik een account aan?
Bestellen
Hoe lang duurt het voordat ik mijn bestelling ontvang?
Bestellen
Wat zijn de verzendkosten?
Bestellen
Hoe kan ik contact opnemen?
Bestellen