Een wonderbaarlijk fenomeen van alle kanten bekeken
Orbs zijn lichtbollen die zich op de meest onverwachte momenten manifesteren op foto’s en video’s. De één zegt dat het stofdeeltjes zijn, de ander noemt het verschijningen uit een andere dimensie.
Een uitvoerige beschrijving van het fenomeen ‘orb’. Orbs zijn lichtbollen die zich op de meest onverwachte momenten manifesteren op foto’s en video’s. De één zegt dat het stofdeeltjes zijn, de ander noemt het verschijningen uit een andere dimensie. Het is hoe dan ook een bijzonder fenomeen en dat terwijl de meeste mensen ze niet eens zullen opmerken. En dat is jammer, zegt oud-advocaat Frank Stadermann, die met dit boek de lezer wil betrekken bij zijn eigen zoektocht. Niet alleen behandelt hij alles wat er al over ‘orbs’ bekend is, maar hij vult dat aan met zijn eigen ervaringen, experimenten en opvattingen. Ook bespreekt hij uitgebreid de ervaringen van andere auteurs. Voortdurend blijft hij kritische vragen stellen en verklaringen zoeken, daarbij de lezer de ruimte gevend om zijn eigen conclusies te trekken.
Dit boek gaat verder waar andere boeken over orbs ophouden. Stadermann opent nieuwe vergezichten en stelt vragen die door anderen nog niet zijn gesteld. Dit boek mag dan ook met recht het nieuwe standaardwerk op het gebied van orbs genoemd worden. Met een uitgebreid trefwoordenregister en de nodige verwijzingen, is het boek ook een fantastisch startpunt voor verder onderzoek. Tot slot geeft de auteur nog een aantal tips voor het zelf fotograferen van orbs.
Van het fenomeen ʻorbʼ hoorde ik voor het eerst tijdens een bezoek aan een graancirkel in Wiltshire, Engeland. Orbs, dat waren lichtbollen in de lucht, werd me verteld. Het leek mij een raar verhaal. Ik verdiepte me er verder niet in, hoorde er ook nooit meer iets over en vergat het zelfs. Dat veranderde toen Marjan, mijn echtgenote, en ik het jaar daarop van onze vriendin Janet Ossebaard een filmpje ontvingen dat zij gemaakt had met haar mobiele telefoon. Op dat filmpje was te zien hoe tientallen lichtbolletjes door haar huiskamer schoten. Marjan en ik waren meteen geboeid en we begonnen nog dezelfde avond ook te filmen met onze mobiele telefoons, een iPhone 4 en een iPhone 5. Het resultaat was verbluffend. We schoten vele filmpjes van telkens een paar minuten waarop diverse bollen te zien waren. Onze kamer zat er vol mee. De iPhone 5 bleek een beter, helderder beeld te geven dan de iPhone 4, dus we filmden daarna voornamelijk met de iPhone 5.
We filmden bollen die we niet konden zien met het blote oog. Wel zagen we ze al tijdens het filmen op de display van de telefoon. We zagen en filmden ze alleen als we de lichtfunctie aanzetten. Zonder het ondersteunend licht van de iPhone was er niets te zien. We merkten dat er over het algemeen buitenshuis weinig werd vastgelegd. Maar binnenshuis schoten we de mooiste bollen. We hadden vooral succes in de avonden. Rond middernacht bleek zelfs de allerbeste tijd.
We verbleven in die periode op ons vakantieadres in Zuid Frankrijk. Terug in Nederland gingen we ook daar filmen. We konden geen patroon ontdekken. Wel leek het erop dat onze instelling de waarneming beïnvloedde. Wanneer we in alle rust fotografeerden, lieten de bollen zich meer zien dan wanneer we eigenlijk geen tijd hadden om aandachtig te fotograferen. Ook leek het erop dat rustige muziek bevorderlijk was voor het verschijnen van bollen. Als we rustige muziek draaiden, waren er duidelijk meer bollen.
In de bewegingen van de bollen zat geen enkele logica. Ze maakten allerlei bewegingen. Ook splitsten ze zich op. Daarnaast kwamen ze ook vaak met zijn tweeën en maakten dan dezelfde bewegingen. Ik spreek hiervoor van bollen. Regelmatig echter kwam het voor dat de bollen voor het oog van de camera van vorm veranderden. Dan werden het brede strepen. Ze kwamen uit het niets of uit de muur. En ze verdwenen in het niets, ze losten op. De bollen deden nog iets heel opmerkelijks; ze beschenen of verlichtten wat zich achter hen bevond zoals de muur of andere objecten. Die werden dan verlicht alsof er een lantaarn op werd gericht.
Sommige bollen ʻknipperdenʼ. Ze gingen aan en uit; ze ʻoscilleerdenʼ, een term die ik later leerde. Ook filmden we bollen die van kleur veranderden. Een keer filmde ik hoe een bol uit het been van Marjan leek te komen. Ook die bol ontstond uit het niets en verdween in het niets.
Na zo gedurende een half jaar vele honderden filmpjes en fotoʼs van orbs te hebben gemaakt en van alles over het onderwerp gelezen te hebben rees de vraag: “Wat nu, hoe gaan we verder?” Op dat moment kwam ik dr. Roel van Wijk op het spoor; een wetenschapper, gespecialiseerd in licht. Ik zocht contact met hem. Hij bleek wel eens wat over het fenomeen ʻorbʼ te hebben gehoord. Hij kwam met allerlei ideeën voor experimenten. Ik voerde die experimenten uit. Daarna bedachten we nieuwe experimenten. Toen bracht hij mij op het idee om over het fenomeen ʻorbʼ te gaan publiceren. Roel heeft mij bij het schrijven van dit boek ook veel geholpen en ik heb dankbaar gebruik gemaakt van zijn expertise.
Intussen gingen Marjan en ik door met het maken van fotoʼs en filmpjes op allerlei plaatsen en bij allerlei gelegenheden. Die resultaten zijn ook in dit boek terug te vinden.
Ik werd geconfronteerd met het fenomeen ʻorbʼ en het fascineerde en intrigeerde mij. Ik ben samen met Marjan het fenomeen gaan onderzoeken. Bij mijn redeneringen en experimenten heb ik mij laten leiden door de wens om uit te zoeken, om te vinden, om te begrijpen en te verklaren wat ik in alle objectiviteit tegenkwam. Ik ben nimmer uit geweest op een bepaald resultaat. Als het goed is, zal de lezer dat in mijn betoog terug zien. Al mijn bevindingen voor zover van belang voor het orbs-vraagstuk, komen hierna aan bod: ongeacht of zij er nu op wijzen dat orbs een paranormaal verschijnsel zijn of dat zij niets meer zijn dan stof. Ik ben er niet op uit om iets te bewijzen. Dat neemt niet weg dat ik er niet om heen kan ook verslag te doen van mijn eigen subjectieve waarnemingen en ervaringen. Daaraan zal ik vervolgens in sommige gevallen conclusies verbinden. Vaak zal ik ook tot de conclusie komen dat er gewoon geen conclusie valt te trekken, dat de logica ons niet helpt. Uiteindelijk moet de lezer, voor zover hij daaraan behoefte heeft, voor zichzelf uitmaken wat hij vindt. Ik heb er naar gestreefd om de lezer die ruimte te geven.
Inhoudsopgave
1. HOE HET ALLEMAAL BEGON 14 Mijn eerste ervaringen met orbs 14 Reageerden de orbs op muziek en/of op onze mentale instelling? 14 Opmerkelijke bewegingen/ materialiseren en dematerialiseren/oscilleren 15 Orbs lieten zich altijd zien bij onze kleinkinderen 16 Wat filmden we eigenlijk? Toch geen stof? 16 Fotograferen 17 Reacties uit de omgeving 18 Ervaringen van anderen 18 Hoe het verder ging 19
2. ENKELE HUISHOUDELIJKE MEDEDELINGEN 20 Mijn eigen benadering; ik wil niks bewijzen 20 Er is niets mis met het begrip ʻparanormaal’ 20 Waarom ik veel aandacht aan de bestaande literatuur zal besteden 21 Terminologie 21 Verantwoording m.b.t. de foto’s 23 Verborgen orbs zichtbaar maken door oplichten van de (flits)foto 23 Gebruikte apparatuur 25
3. DE ORB; EEN EERSTE VERKENNING 28 De ʻgeschiedenis’ en de ʻopkomst’ van de orb 28 Omschrijving van het begrip ʻorb’; onbegonnen werk 29 Orbs op foto’s 29 Orbs op films 30 Aanhangers versus sceptici 32 Bestaande orbs-literatuur en orbs-studies 33 De meeste onderzoeken door de sceptici zijn niet empirisch/experimenteel 34 De academische wereld 34
4. ORBS TARTEN DE WETTEN VAN ONZE LOGICA 36 Orbs laten zich maar even zien 36 Orbs laten zich niet zien aan alle fotografen; camera’s wisselen 38 Zijn orbs gewichtsloos? 38 Beroepsfotografie 39 Spelen de orbs met ons? 39 Conclusie 40
5. TYPOLOGIEËN VAN ORBS 42 (I) Vorm 43 (II) Twee dimensionaal of driedimensionaal? 44 (III) Mate van ondoorzichtigheid 45 (IV) Structuur of patroon 47 (IV vervolg) Met gezichten of tekens? 47 Een heel bijzondere wolk 48 (V) Kleuren 49 (VI) Gaafheid 49 (VII) Beweging 50 (VIII) Formaat 52 (IX) Alleen of met meerderen 53 (X) Orbs die zich aanpassen aan hun achtergrond 54 Een orb die zich op wel heel bijzondere wijze aanpast aan de achtergrond 55 Nog iets over gefilmde orbs 56
6. ORBS DEELS ACHTER ANDERE OBJECTEN 58 Een gefilmde orb achter de poot van een lamp 60
7. ORBS FOTOGRAFEREN EN FILMEN; WIE EN WANNEER? 62 Iedereen kan orbs fotograferen en filmen 62 Wat is de beste tijd van de dag? 62 Bij regen en sneeuw/bewolking? 63 Laten orbs zich goed fotograferen tijdens storm? 64 Tijdens speciale jaargetijden of maanstanden? 64
8. ORBS EN REGEN; EEN VERHAAL APART 66 Hoe ziet regen eruit? 67 Doen orbs zich te goed aan regen? 71 Luchtvochtigheid 71 Het raadsel van Prins Daniel 72 Conclusie ten aanzien van het fotograferen tijdens regen 74
9. MANIFESTEREN ORBS ZICH BIJ UITSTEK OP SPECIALE PLAATSEN ? 76 (I) ʻKrachtplekken’ 76 Een uitstapje naar leylijnen 77 Terug naar de orbs bij de krachtplekken 78 Kerkhoven en andere begraafplaatsen 82 Conclusies ten aanzien van krachtplekken 83 (II) Plekken waar fatale ongelukken hebben plaatsgevonden, en slagvelden 84 (III) ʻGewone bouwsels’ 84 (IV) Graancirkels 84 Conclusie ten aanzien van graancirkels 86
10. EEN HELE SPECIALE KRACHTPLEK; DE COL DE VENCE 88
11. WORDEN ORBS AANGETROKKEN DOOR SPECIALE GELEGENHEDEN? 94 Vrolijke (familie)bijeenkomsten, (rock)concerten en ceremonieën 94 Momenten van andere (diepe) emoties 95 Vuurwerk 98 Meditaties 99 Andere momenten van harmonie 101 Conclusie 101
12. KINDEREN, DIEREN EN ‘BIJZONDERE’ MENSEN 102 Trekken kinderen orbs aan? 102 Trekken dieren orbs aan? 103 ʻBijzondere’ mensen 104 Kunnen baby’s en kleine kinderen orbs zien? 104 Kunnen dieren orbs zien? 105
13. BEÏNVLOEDT DE FOTOGRAAF DOOR ZIJN WAARNEMING HET RESULTAAT? 108 Een beetje kwantumfysica 108 Terug naar de orbs 109 Orbs gefotografeerd met een afstandsbediening 110 Inhoud 7 Een wonderbaarlijk fenomeen van alle kanten bekeken Conclusie 111 ʻOnbemand’ filmen 111
14. WAT IS DE BESTE CAMERA? 112 Eenvoudig vs geavanceerd; aantal pixels; lensbehandeling 112 Analoog vs digitaal. 112 Kunnen goedkopere en/of duurdere digitale camera’s in het infrarood kijken? 113 Mijn eigen onderzoek 115 Spiegelreflex camera of compact camera? 117 Lang leve de spiegelreflex camera 117 Filmen 118 Conclusie 118
15. HET DIAFRAGMA; EEN MOELIJK WOORD VOOR EEN GEMAKKELIJK BEGRIP 120
16. DE ROL VAN DE FLITSER 122 Is een flitser noodzakelijk? 122 Wat doet de flits met de lucht? 123 Het bereik van de flitser 124
17. NEMEN ORBS DE VORM VAN DE SLUITER OF HET DIAFRAGMA AAN? 126
18. LUMINESCENTIE 130 Luminescentie, fluorescentie en fosforescentie 130 Wat doet de orb met het flitslicht? Fluoresceert de orb of fosforesceert hij? 130
19. ’CIRCLES OF CONFUSION’; VOER VOOR DE SCEPTICI 132 Het begrip ʻbrandpuntsafstand’ 132 Scherptediepte; ʻcircles of confusion’ 132 Een circle of confusion neem niet altijd de vorm van de lensopening aan 134 Zelf ʻorbs’ maken 136 De ronding van de bol kan worden gemanipuleerd/afgevlakt 136 Vocht, nevel en regen 137 ʻVervalsingen’ 139 Voorzichtigheid is geboden 140 Conclusie 142
20. HET MYSTERIE VAN DE SAMENGEDRUKTE ORB 144
21. SIMULTAAN (‘STEREO’) FOTOGRAFEREN 148 Het onderzoek door Heinemann 149 Het onderzoek door Parsons 150 Het onderzoek door Schöppe 151 Mijn eigen onderzoek 151 Herhaling van het onderzoek 153 Hebben de sceptici gelijk? 155 Onderzoek naar de minimum afstand waarbinnen een object nog zichtbaar is voor beide camera’s 156 Een bijzonder fotopaar 157 Dubbele vastlegging zou overigens nog niet bewijzen dat het wel gaat om echte orbs 158 Een bol die door twee camera’s vast gelegd had moeten zijn 158 Eindconclusie mbt stereo-fotograferen 159 Stereo-filmen 160
22. ‘STEREO-FOTOGRAFEREN’ MET TWEE FLITSEN 162 Dezelfde orb? 163
23. ANALYSE VAN DE BESTAANDE, NIET-PARANORMALE OPVATTINGEN 166 (I) Circles of confusion 166 (II) Een defect in de camera 166 (III) Stof of vocht op de lens 167 (IV) Fresnelringen 168 (V) Lensflares 168 Hebben we hier te maken met lensflares? 171 Samenvattend ten aanzien van lensflares 174 (VI) Insectjes 174 (VII) (Out of focus) Partikels (stof, vocht, zand etc.) 176 De “Orb Zone Theorie” 177 Het onderzoek door Wood 179 Houdt de Orb Zone Theorie stand? 179 Tegengeluiden tegen de Orb Zone Theorie 180 Nog even geen conclusie 181 Moeten we de compact camera maar uit het raam gooien? 182 Laten we het verder hebben over de ʻStof-vlak-voor-de-lens-theorie’ 183
24. WAT GEBEURT ER TOCH VOOR HET OOG VAN DE CAMERA? 184 Mijn eigen experimenteel onderzoek met twee camera’s 185 Wat leert ons dit specifieke onderzoek? 186
25. INVLOED VAN DE BRANDPUNTSAFSTAND 188 Klopt het dat de compact camera vlak voor de lens niets meer waarneemt? Mijn eigen onderzoek 190
26. WAAROP MOET DE FOTOGRAAF SCHERPSTELLEN? 192
27. TIJD OM DE BALANS OP TE MAKEN DE ‘STOF-VLAK-VOOR-DE-LENS’-THEORIE KLOPT NIET 196
28. HOE GROOT OF KLEIN ZIJN ORBS? 200 Een opmerking vooraf. 200 Hattwigs analyse 200 Staat de zon dichter bij de aarde dan de maan? 201 Is de zon even groot als de maan? 202 Terug naar de orbs achter een object 203 Enkele gevallen waarbij we wel de afmeting van een orb lijken te kunnen vaststellen 204 Nog een keertje; het bereik van de flitser 205
29. WAAROM ZIJN ORBS ONZICHTBAAR VOOR HET BLOTE OOG? 208 Mogelijke verklaringen voor het onzichtbaar zijn 208 Het kleurenspectrum; de mens is bijna blind 209 Wat is infrarood (IR)? 210 Terug naar de vraag: bevinden de orbs zich buiten ons kleurenspectrum? En zo ja, aan welke kant? 211 Een derde mogelijkheid: houden onze hersenen ons voor de gek? 212 Conclusie; we weten gewoon niet waar orbs zich bevinden en waarom we ze niet zien 214
30. WAT ZIJN ORBS? WAARUIT BESTAAN ZE? 216 Een waarschuwing vooraf ter voorkoming van nieuwe teleurstellingen 216 Is materie wel dood? 217 Bestaan orbs uit materie? 218 Bestaan orbs uit plasma? 219 Wat is plasma? 219 Luminesceren orbs? 221 Ectoplasma 221 Zijn orbs elektromagnetische bollen? 223 Waar staan we nu? 223 Nog een mogelijkheid: kunnen orbs zielen zijn? Hoeveel weegt een ziel? 224
31. HEBBEN ORBS BEWUSTZIJN EN/OF INTELLIGENTIE? 226 Is bewustzijn mogelijk zonder leven? Bijna Dood Ervaringen 226 Bewustzijn en intelligentie 227 Zijn orbs levende entiteiten uit een andere dimensie? 228 Iedere orbs-onderzoeker moet zijn eigen opvatting volgen 230 Communicatie met orbs lijkt mogelijk te zijn 230 Kan ons bewustzijn gemeten worden? Het elektromagnetisch veld tijdens 9/11 231 Maken mensen en orbs deel uit van eenzelfde bewustzijnsveld? 232 Hoe beantwoorden we de vraag aan het begin van dit hoofdstuk? 233
32. TOT BESLUIT 236
33. ENKELE TIPS VOOR DE BEGINNENDE ORBS-FOTOGRAAF EN ORBS-FILMER 238
34. DANKBETUIGING 244
35. BIJLAGE I VERSLAG VAN HET EXPERIMENT ‘ZELF ORBS MAKEN’ 246
36. BIJLAGE II VERSLAG VAN HET ONDERZOEK NAAR DE MINIMUM AFSTAND WAARBINNEN EEN OBJECT NOG ZICHTBAAR IS VOOR BEIDE CAMERA’S 248
37. BIJLAGE III VERSLAG VAN HET ONDERZOEK NAAR WAT ZICH AFSPEELT VLAK VOOR DE CAMERA 250
38. BIJLAGE IV VERSLAG VAN HET ONDERZOEK NAAR DE INVLOED VAN DE BRANDPUNTSAFSTAND OP DE ZICHTBAARHEID VAN OBJECTEN VLAK VOOR DE LENS 258
39. LITERATUUR EN ANDERE GERAADPLEEGDE BRONNEN 262 Boeken en andere publicaties 262 DVD’s 265 Video’s 265 Websites waar de ʻStof-voor-de-lens-theorie’ wordt verdedigd 266 Websites over fotografie 266 Website over het Global Consciousness Project 266 Websites over het gewicht van de ziel 267 Overige websites 267
De cover intrigeerde me dusdanig dat ik het boek vrij ‘blanco’ had aangeschaft. Maar vanaf het moment dat ik het opende, kon ik niet stoppen met lezen. Wat een prachtige inzichten & mooie verhalen. En de foto’s/beelden ter begeleiding – TOP!